דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרהורים על ההסברה וחדלונה 

מאת    [ 20/02/2008 ]

מילים במאמר: 396   [ נצפה 2197 פעמים ]

היה מתסכל מאוד ליטול חלק בפאנל שנערך בשבוע שעבר בטורונטו (10 בפברואר 2008). הפאנל, שנערך תחת הכותרת "תהליך השלום לאחר ועידת אנאפוליס", הציג תמונת מצב קשה באשר למצבה האסטרטגי של מדינת ישראל. הקונסול הכללי של ישראל בטורונטו, אמיר גיסין, דיבר בגילוי ובאומץ לב על מחדל ההסברה ועל השלכותיו החמורות על מעמדה הבינלאומי של ישראל. הסיבות שציין מקוממות: תקציב מצומק לאורך שנים ואי הגדרת הממשלה את ההסברה כנושא בעדיפות גבוהה.

המחדל חמור אפוא שבעתיים. לא הכתובת על הקיר הכתובה באותיות קידוש לבנה, לא הכישלונות החוזרים ונשנים ואף לא הדו"חות החמורים של מבקר המדינה מצליחים להביא לתמורה ושינוי משמעותי במדיניות ההסברה של משרד החוץ. מה המסר שמשדר משרד החוץ? שאין הפקת לקחים? שתהליכי קבלת ההחלטות בישראל כושלים ביסודם? תחושת התסכול התחזקה עוד יותר לאחר פרסום דו"ח המבקר על חגיגת השכר המושחתת הנמשכת במגזר הציבורי בישראל. הכסף קיים, אלא שהוא מופנה לצרכים "אסטרטגיים" אחרים.

על כל אלה נוספה התבטאותו האומללה של שר הפנים, מאיר שטרית, אשר קרא למחוק שכונות ברצועת עזה כפעולת תגמול על שיגור הרקטות לעבר יישובים ישראליים. דברים אלה הם בגדר תמיכה גלויה ב"פשעי מלחמה" ע"פ הדין הבינלאומי, הם עומדים בסתירה מוחלטת למדיניות הממשלה וכבר משמשים חומר גלם בתעמולה הערבית והאנטישמית נגד ישראל. ושוב צודק בדבריו הקונסול הישראלי. קשה עד מאוד לנהל הסברה אפקטיבית כאשר אין קול אחיד בממשלה, ואוסיף - ובפרט כאשר צריך להתמודד עם סכלות ברשות הרבים.

מערך ההסברה הישראלי מצוי במשבר קשה. מעידות על כך ההודעות (או ההדלפות המכוונות והתדרוכים היזומים) לתקשורת על תוכניות הסברה חדשות לבקרים של משרד החוץ והאחרונה שבהם, הכוונה לערוך קמפיין תקשורתי כדי לשכנע בנחיצות מהלך צבאי ישראלי נרחב ברצועת עזה. הדיווח לכשעצמו תמוה. ההכרזה הפומבית על קמפיין הסברה מעקר מראש את העוקץ שבו, שכן המסרים יובנו מלכתחילה כ"מכורים" וכמשרתים את המטרה האסטרטגית של ישראל. כוחה האמיתי של "הסברה" ו"דיפלומטיה ציבורית" אינו נמצא בגימיקים חד פעמיים, אלא בעבודה שיטתית ולאורך זמן מול קהלי היעד תוך הקפדה מוחלטת על אמינות ומהימנות המידע. המפתח נמצא בתוכן ובמידע (היכול לשמש בתורו לגימיקים אם יש צורך בכך) ובנושא זה על הגורמים העוסקים בתחום ההסברה להתמקד.

את החלל שמותיר מערך ההסברה הלאומי של ישראל ממלאים בהצלחה רבה דווקא הארגונים החוץ ממסדיים ומכוני המחקר, אשר בזכות תרומות, אמונה בצדקת הדרך והבנת הזירה התקשורתית המודרנית מצליחים להשפיע על עיצוב דעת קהל ומקבלי החלטות. הם צריכים לשמש מודל בכל עבודת מטה להקמת גוף הסברה לאומי. ראוי שגוף זה יהיה מחקרי ביסודו ולא עוד מנגנון העוסק בעיקר בהפקת ספינים, אשר הקו המפריד בהם בין הפוליטי להסברתי-לאומי מטושטש לעיתים.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב